Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Greetings from Sweden!
OpenSourcePhoto > Who We Are :-) > All about You :-)
CyberPet
Hi everyone,

My name is Petra Hall and I live in northern Sweden, in a small town called Piteå. (If you think Piteå is a tricky word, then try pronounce my birthplace, Örnsköldsvik.) I'm married to a Canadian, Ben, who was kind enough to move here 9 years ago after we met over the Internet. We have been married 5 years in June, so I'm not sure when the 7 year itch kicks in, either we've passed it or it's ahead of us. wink.gif

Anyway... we live in a nice house (not as nice as David Jay's, but nice!) together with our two Siames cats, Sam and Suzy (these two are total characters, I'll tell you more about them some day). My mom also lives with us, she moved in with us last fall, when she retired (and it's working out better than I thought!). We have no children as life decided to throw me a few curve balls. My husband works as a network technician for a company that do telephone support for Microsoft in Scandinavia (he did work as an agent for 2 years).

Me, I'm a person of all trades, so therefor I will never become a famous wedding photographer - maybe in my own town, but that's about it. I only shoot weddings on weekends and try to make ends meat in other ways as well. Not enough people here that gets married, so right now I shoot about 10 weddings a year and not for lots of money either.

So I try to earn some type of living mixing wedding photography with graphic design, translating books (from English to Swedish - mostly Scott Kelby books) and writing articles for the Swedish issue of MacWorld magazine (mostly geared towards digital photography).

Ok, so that was something about me. If you have any questions, don't hesitate to ask. smile.gif
mrslevite
Hello, Petra! (waving from across the sea!) biggrin.gif
C.J. Scott
Hej! Welcome to OSP, Petra smile.gif My husband and I travelled to Sweden last year (where I also happened to shoot my very first wedding) and we totally loved it there!
CyberPet
Thank you mrslevite! smile.gif

C.J. Cool, where in Sweden were you?? Have any pictures to show? biggrin.gif
C.J. Scott
Well, we first flew out to Stockholm and stayed there for a few days in Gamla Stan. We also visited Skansen while we were there. Very cool. We ventured a little from Gamla Stan towards another municipality but I forget the name (the pic where my husband was chasing the bird...lol).

Then it was off to the Swedish countryside of Lysvik for the wedding. There definitely isn't a short supply of cute red barns and golden fields there! Oh and the image of the l'il naked Swedes is one of my favourites. Of course, they were blonde, blue-eyed and long-legged!

I *loved* Sweden. My husband and I would go back there in a heartbeat.
zofiaphoto
Hi Petra!

Oooh, a phantom thumbnail! I'm finally "in"!
CyberPet
C.J. Wow, beautiful images!!! The children reminds me of my childhood very much. That was spent pretty much nude, on a beach or at a dock, jumping into freezing cold water! Those were the days! smile.gif

Your alley shot in Gamla stan is beautiful. The light there is amazing, isn't it?!

If you ever decide to come back to Sweden, let me know and I'll try to meet up with you, even if I live a bit further up north (in Piteå, wich is about 950 km north of Stockholm).

Zofiaaaaaaaaaa!!!! Hey sweety pea.... *big hug* smile.gif
denisen
Welcome to OSP Petra......!!!!!!!!
CyberPet
OMG, it's like *everyone* here!!

DENISE!!!!!!!!!!!!!!! wub.gif So good to see you girl!

Steven, yeah I'm there too.... actually it's Claire (Nouna)'s fault I'm here... have to make sure she behaves. wink.gif (joking of course!)
the real Carrie V
Hello, Gorgeous!!
Floyd
Petra, my dear....welcome. happy.gif
CyberPet
Feels like a high school reunion. EVERYONE is here! biggrin.gif

Hi Carrie girl!! And hey handsome Floyd!!! wub.gif
coreypolis
greetings from another familiar face wink.gif
Jennifer Grigg
Welocme! Love Sweden! Love it! You have a cool keyboard with all those special characters. You should teach those to us so we can sound educated when we blog with you!

You will love it here. There are other people from Sweden as well.
CyberPet
Corey, you betcha!! Good to be here! biggrin.gif

Jennifer, thank you!! OK, so where should I hold this Swedish class?

Oh, and for those who are wondering, the extra characters we have is, å, ä and ö (or Å, Ä and Ö in capital letters). Trying to figure out how you best would pronounce them.

Å, would be like "ou" if you say "four" (4). Ä would be like "ai" if you say "fair". Ö would be something like "ea" if you say "heard".

There, that's a good start... now anyone dare to pronounce Örnsköldsvik now? biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
julie b
Petra,

good to see you here too. Its a great place for information.

thanks for all the help today. you rock!

jb

AKS
Hej fran en annan Svenska.

Har kommer du att trivas. Det ar fantastiskt forum dar folk ar valdigt hjalpsamma att dela med sig av erfarenheter.

Valkommen!

P.S. Just greeting her welcome for those that wonder what I was saying.
CyberPet
Thanks Julie!!!!

Anna-Karin, thank you!! Vad gör du i LA? Saknar du Sverige?
orangecat
Hej! En annan halv svensk här! Min man är faktisk svensk, men vi bodde i sverige ett tag (Borås). Men Välkomna!

---Just saying hello---
AKS
QUOTE(CyberPet @ March 28 2007, 11:17 AM) [snapback]105537[/snapback]
Thanks Julie!!!!

Anna-Karin, thank you!! Vad gör du i LA? Saknar du Sverige?

Jag bor i Louisiana for att min man ar professor pa ett universitet har. Jag trivs jatte bra har och saknar inte alls Sverige. I och for sig nar sommaren ar stek het sa visst saknar man de fina Svenska somrarna. Men mest sa trivs jag jatte bra med att bo har. Vi aker hem till Sverige ca vart annat ar. Jag har bott i USA sedan 1995, sa idagens lage ar jag nog mer Amerikansk en Svensk.

Har ni sno i pitea just nu?

CyberPet
Sorry guys for all the swedish, but I bet the girls want to practice a bit! biggrin.gif

Dana, wow, din svenska är underbar!!! Hur många år bodde ni i Sverige?? Min make skriver inte ens i närheten så bra svenska och han har bott här i drygt 9 år (kanadensare).

Anna-Karin, vad kul. Vad är din man professor i? Är han svensk eller amerikan?

Vi har lite snö kvar i Piteå, men det försvinner snabbt nu. Vi har haft sol och plusgrader hela veckan, så det är risk för att påskfirarna får problem med snöaktivteter, i alla fall här vid kusten.

Konstigt egentligen, förr om åren så var det sånt här väder i slutet av april, inte i slutet av mars. Så det typiska aprilvädret har förskjutits till mars. Vi har fått längre "sommar" på detta vis, då snön kommer en månad senare också. Växthuseffekten är nog att skylla på. Så länge det inte är torka och vattenbrist så är det väl bra, men i varmare delar av världen kan det nog bli problem. Här i tempererade områden så är det "lättare" när det blir varmare.
orangecat
QUOTE(CyberPet @ March 29 2007, 11:29 AM) [snapback]106223[/snapback]
Sorry guys for all the swedish, but I bet the girls want to practice a bit! biggrin.gif

Dana, wow, din svenska är underbar!!! Hur många år bodde ni i Sverige?? Min make skriver inte ens i närheten så bra svenska och han har bott här i drygt 9 år (kanadensare).

Yes....NEEEDDD to practice!

Tack så mycket! Vi bodde i Borås 2 år...inte så länge. Om jag skriver mer, du kommer att se att det är inte så bra! Vi har en familj blog som jag skriver att få träning. Min man hjälpar mig ibland! Bloggen finns här.

Men, Piteå! Hur klarar din man?! Det var svart for mig i södra delen of Sverige! Det måste bli vackra! Jag älskar snö...tycker det är bäst med Sverige!
No longer active
Welcome, Petra!

-- Steve (TheSteveMadden) Madden
CyberPet
Dana, no way... du är fortfarande bättre på svenska än min man! Helt otroligt att du är så bra efter bara två år. Tog min man 5 år att ens våga öppna munnen och prata på svenska. biggrin.gif

Vädret är det inga problem med för honom, han kommer från södra Ontario, nära Niagara Falls. Det är inte mer snö eller kyla här än det är hos hans föräldrar. Men när han flyttade hit för 9 år sedan höll han på att få skrämselhicka. Det var nämligen köldrekord då, det var -42°C!!!!! Jag trodde jag skulle dö och Ben sa att han nog kanske borde vända hem igen. Men det har aldrig varit så kallt sedan dess.

Men jag förstår om du tycker det är kallt, som kommer från Californien. Även om ni bodde i Borås där det ändå är relativt "söder" för oss.

Ser på din blogg att du är sugen på att jobba i Sverige på vintern, har du verkligen tänkt igenom detta? biggrin.gif Kan tyvärr inte hjälpa dig med jobb här, men om du kommer till Sverige den tiden på året och jag har ett bröllop så är du hjärtligt välkommen att komma och fota second med mig! Fotade två bröllop nu i februari och ena gick jättebra, även om det var rätt grått och mulet. Det var varmt och vi var ute hela tiden. Det andra bröllopet var värre, då var det iofs bara -7°C men det blåste 16 sekundmeter, så det blev väl -30°C eller så med kyleffekten av vinden. Då kunde vi inte vara ute då det rådde snöstorm i princip!

Du kan kika på mina två vinterbrudpar på min hemsida om du vill, http://petrahall.se under "Brudpar".

Thanks Steve for the warm welcome!! biggrin.gif
AKS
QUOTE(CyberPet @ March 29 2007, 10:29 AM) [snapback]106223[/snapback]
Anna-Karin, vad kul. Vad är din man professor i? Är han svensk eller amerikan?

Min man ar professor pa LSU-Louisiana State University. Han ar musiker och undervisar Tuba och Euphonium. Han ar Amerikan men vi traffades i Sverige nar han var student dar ett ar efter graduate school.

Later som om din man har vant sig med morkret i norra Sverige (vintertid).

Visst ar Dana duktig pa Svenska!! Valdigt imponerande.
CyberPet
Anna-Karin, ja mörkret är det inte så farlligt med faktiskt. Men jag tror det är värre ju äldre man blir. Nu åkte vi i julas (från mitten av december till början av januari) till Kanada, så vi missade de absolut mörkaste veckorna över midvintersolståndet.

Vad spännande hur ni träffades. Är du också musiker? Var på konsert förra lördagen och lyssnade och fotade Bo Kaspers Orkester. Den kille som spelade trumpet (han är inte stadig medlem i bandet, men spelar med dem ofta) är en gud. Jösses vad bra han är! Älskar blåsinstrument överhuvud taget själv, så det hjälper väl till. Men han är extremt duktig (Peter Asplund heter han).

Om ni gillar Bo Kaspers Orkester kan ni kika på bilderna jag tog här: http://the-halls.se/BKO

Ja, Dana är verkligen super.... jag törs knappt berättad för Ben att han kan bli så bra om han la ner lite tid på det. Men många i Sverige är ju så måna om att få träna sin egen engelska att de hellre pratar engelska än låter våra engelsktalande vänner få träna på svenska, något som jag vet behövs i alla fall i makens fall.
TerriPixel
Good morning Petra! Well it's morning in Southern California.....I want to go to Sweden when it's bright as day at midnight! When do you get the perfect light on a day like that???!!
AKS
QUOTE(TerriPixel @ March 30 2007, 11:06 AM) [snapback]106991[/snapback]
Good morning Petra! Well it's morning in Southern California.....I want to go to Sweden when it's bright as day at midnight! When do you get the perfect light on a day like that???!!

As a Swede I will answer even though I am not Petra. The best time for that would be during midsummer. It is about June 22nd. The sun is down for like 30 min between 1.30am-2.00am when it is right back up again.
CyberPet
Hi and thanks, Terri!!

Anna-Karin is right.... the further up north you live, the more bright nights. I'm 130 km south of the Arctic circle, so the sun dips under the horizon for a few minutes and then comes back up again. In south of Sweden it goes darker for a bit longer (and it actually gets dark!)

The longest day of the year is always June 21st (summer solicite or whatever it's called). So I'd say two weeks before and two weeks after is the ultimate if you can't be here on the 21st.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2008 Invision Power Services, Inc.